اهداف ، شرح و عملکرد مرکز
اهداف:
هدف عمده مراکز آموزش مهارت های بالینی شبیه سازی یک محیط بالینی است به طوری که بتوان آموزش مهارت های بالینی را کنترل و تمرین کرد .بدیهی است این مراکز فقط مکمل محیط بالینی واقعی هستند و به هیچ عنوان جای آن را نمی گیرند .
دانشجویان به وسیله وسایل سمعی – بصری ورایانه ای ،مستندات موجود ، مدل های شبیه سازی شده و سناریوهای بالینی موجود درمرکز مهارت ها به پرورش مهارت های بالینی می پردازند .
باید توجه داشت که این مراکز مختص رشته پزشکی نیست وافراد مختلفی از رشته های گوناگون مانند فیزیوتراپیست ،ماما،کارشناسان آزمایشگاهی و روانشناسان ،به عنوان مدرس در مرکز مهارت ها حضور می یابند .
مزایای آموزش مهارت های بالینی دریک مرکز مهارت بالینی چیست ؟
به این ترتیب مراکز آموزش مهارت های بالینی ،پلی بین آموزش در کلاس درس تئوری ومحیط کلینیکی هستند.
از مراکز مهارت ها می توان به طور بالقوه درموارد زیر استفاده کرد:
• آموزش مهارت های بالینی : مانند بخیه زدن ،سونداژ، CPR
• آموزش مهارت های ارتباطی : مانند ارتباط پزشک وبیمار ،ارتباط پزشک با همکاران و کارکنان وآموزش بیماران
• آموزش مداوم پزشکان
• تحقیقات آموزشی (Educational Research)
• خود آموزی
• تولید مواد کمک آموزشی
. برگزاری امتحانات عملی
شرح عملکرد:
برنامه های آموزشی مرکز جهت دانشجویان پزشکی در کلیه فازهای دوره پزشکی عمومی برگزار می گرددکه به شرح ذیل می باشد.
1- فاز علوم پایه :
برگزاری معاینات فیزیکی برای کلیه دستگاهها (11 دستگاه )شامل دستگاه گوارش، قلب، ریه ، کلیه ، پوست، اسکلتی، بینایی،شنوایی،تولید مثل، غدد،اعصاب .
هرجلسه معاینه فیزیکی با تاکید بر آناتومی سطحی ( 2 ساعت ) در مرکز مهارتهای بالینی برگزار می گردد.
2- فاز مقدمات علوم بالینی:
در این فاز دانشجویان به آموزش دوره سمیولوژی در مرکز مهارتهای بالینی می پردازند.
این دوره شامل دو قسمت می باشد: آموزش مقدمات بالینی –آموزش معاینات فیزیکی
آموزش مقدمات بالینی شامل:60 ساعت می باشد که مباحث بصورت تئوری و در خصوص 6 دستگاه گوارش –غدد –ریه –قلب –خون و کلیه می باشد.
آموزش معاینات فیزیکی شامل5/2 واحد کارآموزی می باشد که دانشجویان در ابتدای هر درس به فراگیری مباحث تئوریک معاینه فیزیکی دستگاه مربوطه می پردازند و سپس به گروههای کوچک تقسیم و سپس به آموزش عملی این معاینات در گروههای کوچک می پردازند.
در پایان دوره ارزشیابی بصورت OSCEاز دانشجویان بعمل می آید.
3- فاز کار آموزی :
در این فاز دانشجویان همزمان با حضور در بخشهای بیمارستانی به آموزش مهارتهای بالینی هر بخش در مرکز مهارتهای بالینی می پردازند .
4- فاز کارورزی:
در این فاز کارورزان به آموزش احیاء بزرگسال پیشرفته (ALS ) آموزش احیاء نوزادان (مرور کلی و اصول احیای نوزاد –گامهای نخستین احیاء –احیای نوزاد نارس –تهویه بابگ و ماسک –ماساژ قلبی- ایتتوباسیون به همراه کار عملی –تجویز دارو و ملاحظات ویژه ) در مرکز مهارتهای بالینی می پردازند.
شرح وظایف:
برنامه ریزی در فازهای مختلف :
فاز علوم پایه :1- برگزاری کارگاههای معاینات فیزیکی برای دوازده ارگان 2- هماهنگی با اساتید مربوطه
3-برگزاری امتحانات پایان کارگاه
فاز مقدمات علوم بالینی : 1-برگزاری دوره سمیولوژی (معاینات فیزیکی+مقدمات بالینی ) 2-هماهنگی با اساتید مربوطه
3-برگزاری امتحان پایان دوره بصورت آسکی
فاز کارآموزی: 1-برگزاری کارگاههای آموزشی مهارتهای بالینی قبل از ورود به بخشهای بیمارستانی
2- هماهنگی با اساتید مربوطه 3-هماهنگی با معاونین آموزشی مراکز جهت اعزام کار آموزان
فاز کارورزی : برگزاری کارگاههای آموزشی
دانشجویان شعبه بین الملل
برنامه ریزی و برگزاری سمیولوژی (معاینات فیزیکی+مقدمات بالینی )وکارگاههای آموزشی مهارتهای بالینی