اهداف ، شرح و عملکرد مرکز

 

اهداف:

هدف عمده مراکز آموزش مهارت های بالینی شبیه سازی یک محیط بالینی است به طوری که بتوان آموزش مهارت های بالینی را کنترل و تمرین کرد .بدیهی است این مراکز فقط مکمل محیط بالینی واقعی هستند و به هیچ عنوان جای آن را نمی گیرند .

دانشجویان به وسیله وسایل سمعی بصری ورایانه ای ،مستندات موجود ،  مدل های شبیه سازی شده و سناریوهای بالینی موجود درمرکز مهارت ها به پرورش مهارت های بالینی می پردازند .

باید توجه داشت که این مراکز مختص رشته پزشکی نیست وافراد مختلفی از رشته های گوناگون مانند فیزیوتراپیست ،ماما،کارشناسان آزمایشگاهی و روانشناسان ،به عنوان مدرس در مرکز مهارت ها حضور می یابند .

مزایای آموزش مهارت های بالینی دریک مرکز مهارت بالینی چیست ؟

  • درمرکز مهارت ها می توان پیچیدگی یادگیری را کنترل کرد .
  • در مرکز مهارت ها انجام مهارت می تواند تکرار شود.
  • اشتباه در مراکز مهارت ها قابل پذیرش است ولی روی بیمار واقعی نه
  • آموزش درمرکز مهارت ها وابسته به بیمار نیست.
  • آموزش مهارت ها درمرکز مهارت ها باعث یادگیری استاندارد " رویه های انجام مهارت " می شود .
  • کاهش استرس مدرسان ،استادان و دانشجویان در آموزش و فراگیری مهارت ها ( به دلیل واقعی نبودن بیماران ) از مزایای دیگر این مراکز است .
  • یادگیری دراین مراکز می تواند به صورت خودآموزی و یادگیری فعال صورت گیرد .
  • این مراکز باعث کم تر شدن بدبینی نسبت به مراکز آموزشی درمانی   می شوند .

به این ترتیب مراکز آموزش مهارت های بالینی ،پلی بین آموزش در کلاس درس تئوری ومحیط کلینیکی هستند.

از مراکز مهارت ها می توان به طور بالقوه درموارد زیر استفاده کرد:

       آموزش مهارت های بالینی : مانند بخیه زدن ،سونداژ، CPR

       آموزش مهارت های ارتباطی : مانند ارتباط پزشک وبیمار ،ارتباط پزشک با همکاران و کارکنان وآموزش بیماران

       آموزش مداوم پزشکان

       تحقیقات آموزشی (Educational Research)

       خود آموزی

       تولید مواد کمک آموزشی

. برگزاری امتحانات عملی

شرح عملکرد:

برنامه های آموزشی مرکز جهت دانشجویان پزشکی در کلیه فازهای دوره پزشکی عمومی برگزار می گرددکه به شرح ذیل می باشد.

1- فاز علوم پایه :

برگزاری معاینات فیزیکی برای کلیه دستگاهها (11 دستگاه )شامل دستگاه گوارش، قلب، ریه ، کلیه ، پوست، اسکلتی، بینایی،شنوایی،تولید مثل، غدد،اعصاب .

هرجلسه معاینه فیزیکی با تاکید بر آناتومی سطحی ( 2 ساعت ) در مرکز مهارتهای بالینی برگزار می گردد.

2- فاز مقدمات علوم بالینی:

در این فاز دانشجویان به آموزش دوره سمیولوژی در مرکز مهارتهای بالینی می پردازند.

این دوره شامل دو قسمت می باشد: آموزش مقدمات بالینی –آموزش معاینات فیزیکی

آموزش مقدمات بالینی شامل:60 ساعت می باشد که مباحث بصورت تئوری و در خصوص 6 دستگاه گوارش غدد ریه قلب خون و کلیه می باشد.

آموزش معاینات فیزیکی شامل5/2 واحد کارآموزی می باشد که دانشجویان در ابتدای هر درس به فراگیری مباحث تئوریک معاینه فیزیکی دستگاه مربوطه می پردازند و سپس به گروههای کوچک تقسیم و سپس به آموزش عملی این معاینات در گروههای کوچک می پردازند.

در پایان دوره ارزشیابی بصورت OSCEاز دانشجویان بعمل می آید.

3- فاز کار آموزی :

در این فاز دانشجویان همزمان با حضور در بخشهای بیمارستانی به آموزش مهارتهای بالینی هر بخش در مرکز مهارتهای بالینی می پردازند .

 4- فاز کارورزی:

در این فاز کارورزان به آموزش احیاء بزرگسال پیشرفته (ALS  ) آموزش احیاء نوزادان (مرور کلی و اصول احیای نوزاد گامهای نخستین احیاء احیای نوزاد نارس تهویه بابگ و ماسک ماساژ قلبی- ایتتوباسیون به همراه کار عملی تجویز دارو و ملاحظات ویژه  ) در مرکز مهارتهای بالینی می پردازند.

 شرح وظایف:

برنامه ریزی در فازهای مختلف :

فاز علوم پایه :1- برگزاری کارگاههای معاینات فیزیکی برای دوازده ارگان  2- هماهنگی با اساتید مربوطه

3-برگزاری امتحانات پایان کارگاه

فاز مقدمات علوم بالینی1-برگزاری دوره سمیولوژی (معاینات فیزیکی+مقدمات بالینی ) 2-هماهنگی با اساتید مربوطه

3-برگزاری امتحان پایان دوره بصورت آسکی

فاز کارآموزی:  1-برگزاری کارگاههای آموزشی مهارتهای بالینی قبل از ورود به بخشهای بیمارستانی

2- هماهنگی با اساتید مربوطه 3-هماهنگی با معاونین آموزشی مراکز جهت اعزام کار آموزان

فاز کارورزی : برگزاری کارگاههای آموزشی

دانشجویان شعبه بین الملل

برنامه ریزی و برگزاری سمیولوژی (معاینات فیزیکی+مقدمات بالینی )وکارگاههای آموزشی مهارتهای بالینی

×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست